بیماری همه گیر COVID-19 باعث ایجاد نوآوری در مراقبت از دیابت شده است

20 اکتبر 2020- بر اساس گزارشی که در مجله ی انجمن غدد درون ریز "Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism" منتشر گردید، همه گیریCOVID-19 ، سبب نوآوری فوق العاده ای در ارائه ی خدمات بهداشتی شده و امکان آزمایش واقعی مدل های مراقبت از دیابت را به روش های بی سابقه ای فراهم کرده است.

مدتهاست که برای مراقبت از دیابت، که نیم میلیارد نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند، نوآوری خارق العاده ای صورت نگرفته است. در حال حاضر، کمتر از 50 درصد از افراد دیابتی به اهداف قند خون خود، که خطر عوارض را به حداقل می رساند، دست یافته اند. بیماری همه گیرCOVID-19 ، فرصتی را برای اجرای سریع و آزمایش مدل های مراقبت از دیابت ایجاد کرده است که قبلاً امکان پذیر نبود. این مدل های نوآورانه مانند"کنترل سلامت از راه دور"توانایی بهبود نتایج پزشکی و بهبود تجربه ی بیماران را فراتر از این همه گیری دارند.

دکتر Robert A. Gabbay، رئیس این گروه ویژه ، و مدیر ارشد علمی و پزشکی انجمن دیابت آمریکا در آرلینگتون ، واشنگتن ، و رئیس سابق مرکز پزشکی دیابت جاسلین در بوستون، گفت: با توجه به اینکه نتایج افراد دیابتی طی دهه ی گذشته بهبود نیافته است، ما باید نحوه ارائه مراقبتهای دیابت را تغییر دهیم. با توجه به همه گیریCOVID-19  و اپیدمی دیابت، اتخاذ این نوآوری ها به امید ایجاد "یک وضعیت طبیعی جدید " و ارتقای ارائه ی مراقبت ها به بیماران دیابتی تسریع شده است.

در سال 2018 ، انجمن غدد درون ریز، گروه ویژه ای را برای بررسی و ارتقای مدلهای نوآورانه مراقبت از دیابت تشکیل داد. از این منظر، اعضای آن گروه عملیاتی چندین مدل مراقبت از جمله پزشکی از راه دور، مشاوره ی الکترونیکی و Project Echo- یک برنامه ی جهانی مشاوره از راه دور- را مرور کردند. مدلهای نوآورانه همچنین ارائه ی مراقبت ها توسط تیمی از پزشکان و گروه های درمانی، مراقبت هایی با راهنمایی از سوی داروسازان و انتقال از مراقبت های کودکان به مراقبت های بزرگسالان، را در بر می گرفت.

دکتر Shivani Agarwal، عضو این گروه ویژه از کالج پزشکی آلبرت اینشتین در برانکس، گفت: بیماری همه گیر COVID-19 ، فرصتی غیرمنتظره را برای ما ایجاد کرده است تا بتوانیم بطور واقعی روش مراقبت از غدد درون ریز و دیابت را تغییر دهیم. در مقاله ی منتشر شده پیشرفت های اخیر بطور برجسته بیان شده اند و به ما چالش های باقیمانده را که برای ادامه و پایداری نوآوریها باید رفع شوند، خاطر نشان کرده است.

این گروه ویژه در مورد چالشهای پذیرش گسترده ی این مدلهای جدید مراقبت از قبیل عدم پوشش بیمه، ادغام فناوری و کمبود نیروی کار بحث کرده و راه حلهای بالقوه ای را برای تقویت نوآوری و ایجاد پایداری ارائه می دهد.

دکتر میشل گریفیت، از دانشگاه وندربیلت در نشویل، گفت: پذیرش روش های جدید برای مراقبت از جمعیت زیادی از افراد مبتلا به بیماری های پیچیده مانند دیابت مهم خواهد بود. وقتی ما از این مدل های ابتکاری به طور مناسب استفاده می کنیم، ما می توانیم اغلب مراقبت های صحیح را برای یک وضعیت خاص به طور موثرتری ارائه دهیم.

منبع:

The Journal of Clinical Endocrinology & MetabolismPublished: 20 October 2020. doi.org/10.1210/clinem/dgaa704

https://medicalxpress.com/news/2020-10-covid-pandemic-diabetes.html